Facebook

Twitter

YouTube

ul. Wały J. Dąbrowskiego 2, 63-900 Rawicz, tel. 655453937

Bezpieczne zakupy, czyli na co zwrócić uwagę kupując żywność

znakowanie zywnoci 

W ciągu kilku ostatnich lat znacząco zwiększyła się liczba oraz różnorodność sklepów sprzedających żywność - od malutkich sklepików do wielkich hipermarketów.

Niezależnie od wielkości stoiska i oferowanego asortymentu personel ma obowiązek dbać o dobrą jakość artykułów spożywczych. Obowiązek obowiązkiem, a rzeczywistość bywa różna. Dlatego każdy z nas powinien podczas zakupów sprawdzić nabywany towar, tak aby uniknąć ewentualnych przykrych niespodzianek po powrocie do domu lub co gorsze po jego spożyciu. Taką czujność należy zachować szczególnie w okresie letnim.

Klient robiąc zakupy powinien zwracać szczególną uwagę na sposób wyeksponowania poszczególnych artykułów spożywczych. Każdy ich rodzaj powinien być wyłożony na odrębnych stanowiskach lub regałach. Osobno powinny znajdować się:

  • pieczywo,
  • mięso i wędliny,
  • owoce i warzywa,
  • artykuły jednostkowo pakowane w opakowaniach producenta,
  • artykuły łatwopsujące konieczne jest przechowywanie w urządzeniach chłodniczych (często spotykamy wykładanie np. jogurtów lub serków poza urządzenie chłodnicze – nie kupujmy takich produktów, ponieważ przerwanie łańcucha chłodniczego nie gwarantuje już właściwej jakości produktu),
  • artykuły chemii gospodarczej.

Zapewniona powinna być także odrębność rozważania takich artykułów na wydzielonych wagach, tak więc wędliny nie powinny być ważone na tej samej wadze co mięso. Jeżeli już stwierdzimy, że w naszym sklepie sprzedaż artykułów spożywczych odbywa się prawidłowo zwróćmy uwagę na sam towar: jego wygląd, zapach., opakowanie i oznakowanie.

Jeśli wygląd jakiegoś artykułu budzi nasz niepokój, ma zmienioną barwę, bądź jego zapach różni się od tego jaki znamy, należy zawsze zwrócić się do sprzedawcy, który ma obowiązek przyjąć reklamację, zaspokoić wymagania klienta tak, aby podejrzany towar wycofać ze sprzedaży, oraz dołożyć starań, aby zapobiec podobnym sytuacjom. Taka sama reakcja personelu sklepu powinna także mieć miejsce, jeśli wskażemy towar przeterminowany lub z uszkodzonym opakowaniem.

Bardzo ważny jest sposób sprzedaży, jakość sprzedawanych towarów, jak i higiena personelu, który nas obsługuje (czyste ręce, odzież ochronna) to nie tylko walory estetyczne - to gwarancja dobrej jakości zdrowotnej sprzedawanych artykułów spożywczych.

 Państwowy Powiatowy

Inspektor Sanitarny

w Rawiczu

mgr Grażyna Marczyńska

Mapa strony

Mapa zagrożeń